Ostukorv

 x 
Sinu ostukorv on tühi.

Logi sisse

Tõukeratta detailid




TÕUKERATTA EHITUS

Tõukeratta ehitus


LENKS

Valides lenksu, tuleb kõigepealt otsustada, kas soovitakse kergekaalulist alumiiniumlenksu või raskemakaalulist teraslenksu (chromoly - kroommolübdeenterasest). Teraslenksud on tavaliselt odavamad ja vastupidavamad, samas kaaluvad rohkem. Alumiiniumist lenksud on kerged ning olenevalt tootja kvaliteedist samuti üsna vastupidavad.

Järgmisena tuleks pöörata tähelepanu lenksu toru läbimõõdule. Standard ja oversized torudele sobivad erinevad klambrid. Lisaks tuleks vaadata lenksutoru sisemist läbimõõtu, mis võib olla standard st 28mm või oversized 32mm, millest sõltub, millise toruläbimõõduga kahvel ja missugused kompressorsüsteemid sobivad (32mm sisemise läbimõõduga lenksudele on sobivad vaid HIC ing.k. Hidden Internal Compression kompressorsüsteemid).

Erinevate mõõtudega lenksud

Lenksu laiuse eelistused võivad olla erinevad. Üks nõuannetest on valida lenksu laiuseks oma õlgade laius. Kui tehakse rohkem tehnilisi trikke nagu näiteks barspine, siis oleks soovitatav otsustada kitsama lenksu kasuks. Kui aga eelistatakse õhus ja no hands trikke, tuleks kasuks laiem lenks. Valides esialgu laiema lenksu, saate seda hiljem alati kitsamaks teha.

Trikitõukeratastel on tavaliselt madalamad lenksud kui tavalistel tõukeratastel. Lenksu kõrguse valik sõltub sõitja eelistustest. Kogenenumad sõitjad valivad tihti madalama lenksu, kuna see lisab stabiilsust ja annab parema kontrolli. Põhitõde, mida lenksu kõrguse valikul järgida - lenksu kõrgus peaks jääma kuskile puusade ja vöökoha vahele. Kindlasti tuleks vältida olukorda, kus lenksu laius on pikem kui kõrgus. Seda peetakse proffide seas stiilituks ning sellised mõõdud teevad tõukeratta transportimise ebameeldivaks.

Back sweep'iks nimetatakse kaldenurka, mille võrra lenksu käepidemed on painutatud sõitja poole (nagu jalgratta lenksul). See lisab sõidule mugavust, kuid võib vajada aega harjumiseks.

Enamus lenksusid on keermestamata. Kui valite keermestatud lenksu, sobib sellele vaid keermestatud kahvel. Keermestamata lenksud aga sobivad nii keermestatud kui ka keermestamata kahvlitega.

SCS: Sälguga lenksu saa SCS-iga (Standard Compression System) kasutada, kuna SCS klambriga kinnitusel ei ole lenksu ots kahvli otsaga vaheliti ning klamber vajutaks lenksu otsa lihtsalt kokku, ilma, et see tugevalt kinni jääks.

Lenksu kõrgus, laius ja backsweep


Nõuadneid lenksu paigaldamiseks:

  • Kasutades kompressorsüsteemi, pingutage see enne kahvliga ühendamist
  • Enne lenksu ja kahvli omavahelist ühendamist keerake klambri poldid lahti ja tõmmake klamber mööda lenksu toru üles
  • Veenduge, et lenks on alumise otsaga täielikult koos ning alles siis pingutage klamber lenksu alumises osas korralikult kinni
  • Enne iga sõidu algust tuleks lenksu laagrite pingsust kontrollida, vajadusel pingutada. NB - Lenksu laagreid ei tohi üle pingutada!



KOMPRESSORSÜSTEEM

Kompressorsüsteem on lenksu ja kahvli vaheline ühendussüsteem. Tuntumad kompressorsüsteemid on ICS (Inverted/Internal Compression System), HIC (Hidden Internal Compression) ja SCS (Standard Compression System).

Erinevad kompressorsüsteemid

Lisaks on veel IHC (Integrated Headset Compression) kompressorsüsteem. See on sarnane HIC-le, kuid kui HIC kompressorsüsteemi kasutatakse oversized mõõdus lenksuga, siis IHC-d kasutatakse standard mõõdus lenksuga. IHC puhul moodustabki adapteri ja kahvlitoru läbimõõt kokku standardse mõõdu 28mm. Samas kui HIC puhul muudab kahvlile paigaldatud adapter kahvli toru läbimõõdu suuremaks, mis omakorda vajab suurema läbimõõduga (oversized) lenksu toru.


KAELAKAUSID JA KAELAKAUSILAAGRID

Kaelakausid asuvad laua kaelatorus. Kõige paremad kaelakausid on nõgusad ning kinniste laagritega. Õigesti paigaldatud kaelakaussidega pöörleb lenks vabalt.

On olemas keermestatud ja keermestamata kaelakausse. Keermestatud kaelakaussidega peab kasutama keermestatud kahvlit. Keermestamata kaelakaussidega tuleb kasutada kompressorsüsteemi ja keermestamata kahvlit. Viimane süsteem ongi enamlevinud ja soovituslik ala asjatundjate poolt. Keermestamata kaelakausid jagunevad kaheks - integreerimata kaelakaussideks ja integreeritud kaelakausilaagriteks:

Erinevad kaelakausid

Integreerimata kaelakausid sobivad enamus laudadele ning need tuleb laua kaelatoru sisse lüüa. Integreeritud kaelakausilaagrid sobivad ainult integreeritud laudadele.


LAUD

Tõukeratta laud on nagu raam jalgrattal. Vahetades välja oma tõukeratta laua, peate veenduma, et need sobiksid teie olemasoleva kahvli, kaelakate, peegide ja ratastega. Laua kaelatoru võib olla integreeritud või integreerimata. Integreeritud kaelatorul on sees kaelakausid, kuhu paigaldatakse integreeritud laagrite komplekt. Integreerimata kaelatorude puhul paigaldatakse kaelatorusse kaelakausid koos laagritega (müüakse komplektina). Laua valimisel tuleb arvestada, et kergekaaluliste laudadega on kergem trikke sooritada, kuid nende eluiga on lühem võrreldes kaalult raskemate laudadega.

Laua ehitus

Näpunäiteid laua ostmisel:

  • Kergekaalulised lauad ei pea sama kaua vastu kui raskemast materjalist, kuid nendega on kergem trikke teha
  • Raskemast materjalist lauad peavad kauem vastu, kuid aeglustavad trikitamist
  • Trikke tehes püüa lauaga maanduda ühtlaselt
  • Kõik peegid ei sobi kõikidele laudadele
  • Kahvelid on erinevas pikkuses, liiga lühike kahvel ei pruugi jõuda kompressorsüsteemini
  • Kaelatoru nurk määrab ära kui palju lenks on sõitja poole kaldus
  • Griptape'i võib vahetada nii tihti kui soovi on, laud tuleb vaid enne uue griptape'i pealepanekut hoolikalt puhastada
  • Integreeritud kaelatoru sobib vaid integreeritud kaelakausilaagritega



RATTAD

Iga ratas vajab 2 rattalaagrit ning 1 distantspuksi. Rattad on valmistatud erinevast materjalist, eri mõõdu, tugevuse, profiili ja veljega. Pildil on selgelt näha, mis on mis:

Rattad

Veljed:

  • Täisvelg omab massiivset sisu, mis suurendab vastupidavust
  • Kodaratega veljel on sees augud ja lõiked, mis teeb ratta kaalult kergemaks, samas muutes ratast nõrgemaks
  • Seest tühjal täisveljel on nii hea vastupidavus kui ka kerge kaal
  • Plastikvelg, mida pildilt ei leia, ei ole vastupidav ning väändub kergesti


Profiilid:

  • Lame profiil annab kummile juurde tugevust ning maksimaalse haarduvuse
  • Kitsas profiil lisab kiirust


Tugevus:

  • Ehk rataste kõvadust mõõdetakse duromeetri skaalal 0-100a, kus 100a on kõige kõvem
  • Enamus triki tõukerataste rattad on kõvadusega 85a
  • Kõvemad rattad peavad kauem vastu, on libedamad, liiguvad kiiremini
  • Pehmed rattad kuluvad kiiremini, samas aga on parema haarduvusega, sobivad hästi rampidel ja siseruumis sõitmiseks
  • Kõik tootjad ei anna ratta kõvaduse indeksit, siis tuleb lihtsalt praktikas järele proovida


Näpunäiteid:

  • Veendu, et rattalaagrid on 100% oma pesas. Nurga all või viltu olevad laagrid põhjustavad velje ja laagrite kiire kulumise ja purunemise
  • Ükski ratas ei ole asfaldist tugevam - kummi blokeerimine põhjustab kandi tekke ratta profiilile (plokk pidurdused rikuvad ratta ära)
  • Kulunud ratas tuleb alati välja vahetada, seda juba sõitja turvalisuse huvides, kuid on oluline ka Flex Fender piduri säästmisel


RATTALAAGRID

Iga ratas vajab
 teljepoldile kinnitumiseks kahte rattalaagrit. Rattalaagrid mõjutavad oluliselt ratta sõidukiirust ja sõidutunnetust. Olenemata sellest, milliseid rattalaagreid kasutatakse, tuleks vältida liiva, vett ja niiskeid tingimusi, sest need lühendavad laagrite eluiga märkimisväärselt. Regulaarne rattalaagrite puhastamine ja määrimine pikendab laagrite eluiga ning säilitab sõidukiiruse. Määrimiseks tuleb kasutada spetsiaalset laagrimääret. Rattalaagrite juures kasutatakse distantspuksi (kahe laagri vaheline puks), mis kaitseb neid purunemise eest ning väldib teljepoldi pingutamisel tekkinud liigset survet. Distantspuksi mõõt varieerub vastavalt teljepoldi mõõdule.

Näpunäiteid rattalaagrite valimisel:

  • Välitingimustes sõitjad peaksid kindlasti valima kinnised rattalaagrid
  • Sisetingimustes sõitmiseks sobivad hästi lahtised rattalaagrid, kuna need pöörlevad kiiremini ning neid on kerge puhastada
  • Kiirust ja pikki sõite harrastavad sõitjad võivad kasutada kõrge täpsusenäitajaga (Abec) laagreid, kuid tuleb arvestada, et need on tolmule ja mustusele vastuvõtlikumad kui madalama Abec näitajaga laagrid.



GRIPID

Sarnaselt jalgrattale on oluline oma lenksu võimalikult hästi kontrollida. Grippe valmistatakse erinevatest materjalidest ning eri mudeleid leidub rohkelt. Grippide valiku määravad personaalsed eelistused. Kõikidel grippidel on ühesugune sisemine läbimõõt (kui ei ole märgitud just teisiti) ja sobivad mis teeb nad sobilikuks kõikidele lenksudele.

Grippide panek võib osutuda keerukaks, järgnevalt mõned näpunäited:

  • Pihusta veidi vedelikku grippide sisse ja lenksule (näiteks klaasipuhastusvahendit vms, mis kiiresti aurustuvad. Kindlasti ei tohi kasutada õli, võib ka veega, kuid see kuivab väga aeglaselt)
  • Kasuta suruõhku moodustamaks õhupatja gripi sisse, mis laseb gripil vabamalt lenksul liikuda
  • Kui kõik katsed ebaõnnestuvad, saate kindlasti abi kohalikust jalgrataste vms hoolduskohtast
  • Barendid pikendavad grippide eluiga

 

KAHVEL

Kahvel määrab, milliseid rattaid, kaelakausse, lenksu ja kompressorsüsteemi on võimalik kasutada. Kahvli toru välisläbimõõt on alati 28mm kui ei ole märgitud teisiti. Kahvli pikkust mõõdetakse kahvli toru pikkuse järgi. 100mm rattad sobivad kõikidele kahvlitele kui ei ole märgitud teisiti. 110mm rattad sobivad vaid teatud kahvlitega ning sobivust saate vaadata iga kahvli spetsifikatsioonist eraldi. Kahvlid jagunevad: 2-osaline keermestamata alu kahvel (kerge ja odav); ühes tükis alu kahvel (kerge, kuid vastupidav) ja Chromo/Steel teraskahvel (odav, vastupidav, kuid raske).

Kahvlite 3 tüüpi

Need kolm kahvlitüüpi jagunevad kõik omakorda:

  • keermestatud
  • keermestamata (vajab keermestamata kaelakausse)
  • mõeldud kasutamiseks ICS, HIC või SCS kompressorsüsteemidega
  • erineva pikkusega (lühemad kahvlid võivad limiteerida erinevate kompressorsüsteemide valikuvõimalust)
  • avatud ülaosa (võimaldab käbi allapoole lüüa, et kasutada HIC-i või SCS-i)
  • suletud ülaosa (ei võimalda käbi allapoole lüüa, st. ei sobi HIC või SCS süsteemidega, tuleb kasutada ISC süsteemi)
  • koos top-cap'iga või ei


Nõuandeid:

  • Keermestamata lenks sobib keermestatud kahvliga
  • HIC kasutamisel muutub teie kahvel laiemaks (ca 32mm). Sellisel juhul tuleb kasutada oversized lenksu, mille sisemine läbimõõt on 32mm
  • Vältige maandumist oma triki tõukeratta esiosale, sellega hoiate ära kaelakate, lenksu ja kahvli vigastused
  • Kui soovite kasutatud keermestatud kahvlit 32mm sisemise läbimõõduga lenksuga, tuleb kasutada HIC vahepuksi või SCS-i olenevalt lenksust



KLAMBER

Klambriga fikseeritakse lenks kahvli külge. Olenevalt poltide arvust, on olemas ühesed, kahesed, kolmesed ja neljased klambrid. Klambreid on kahes mõõdus - 32 mm sobivad standardmõõdus lenksudele ja 34,9 mm oversized lenksudele. Mõnel klambril on kaasas adapter, mis võimaldab seda sobitada väiksema läbimõõduga lenksuga.

Osadele klambritele on sisse ehitatud SCS süsteem, mistõttu nad täidavad kompressorsüsteemi ja klambri ülesannet üheaegselt.

Klamber peab olema pingutatud väga tugevalt ja mõistlik on pingutada klamber peale kompressorsüsteemi pingutamist (mitte enne).


GRIPTAPE

Griptape loob lauale hea haarduvuse, mis on oluline trikkide tegemisel. Tegemist on nagu suure kleepsuga, mille pealispind on kui liivapaber. Griptape tuleb välja vahetada mitte ainult siis, kui see on üldiselt kulunud, vaid ka siis kui osa tükke on küljest ära tulnud. Vesi ja niiskus vähendavad märkimisväärselt griptape'i eluiga.

Enne uue griptape'i pealepanekut tuleb laud hoolikalt puhastada. Kuna tegemist on kleepsuga, tuleb pind võimalikult rasvavabaks saada. Võib kasutada tavalist nõudepesuvahendit. Pesemisel peaks jälgima, et vesi ei pääseks kaelakate ja rattalaagrite peale. See lühendab nende eluiga.


PIDUR

Pidur on hädavajalik detail vältimaks õnnetusi. Piduri kasutamisel peab vältima ühte enamlevinud viga, mida kogenematud sõitjad teevad - ärge blokeerige pidurdamisel ratast! Pidurdage aegamööda, et ratas ei blokeeruks. Plokk pidurdus muudab ratta kiiresti kasutuskõlbmatuks, kuna asfalt jm pinnad, mis on kummi materjalist tunduvalt tugevamad, kulutavad rattale kandi sisse. Sirge koht hakkab rattal põrutama ning sellega ongi ratas rikutud.

Enamlevinud piduritüüpe on 2:

Erinevad pidurid

Mõlemad pidurid on valmistatud kasutamiseks 100 mm ja 110 mm ratastele. Piduri spetsifikatsioonis on tootja poolt tavaliselt sobivus ära märgitud.

Näpunäiteid:

  • Väldi plokki pidurdamist (see tekitab ratta kummile kandi ning ratas hakkab "hüppama")
  • Vedruga piduritel on rohkem erivaid osi ning sellised pidurid tekitavad rohkem müra
  • Flex fender piduritel on tihtipeale lühem eluiga
  • 110 mm ratastele ei sobi 100 mm ratastele toodetud pidurid
  • 110 mm ratastele toodetud pidurid sobivad kasutada ka 100 mm ratastega
  • Mitte kõik pidurid ei sobi kõikidele laudadele
  • Kulunud ratta puhul võib flex fender pidur kergesti murduda, piduril on kulunud rattani jõudmiseni paindumise vahemaa pikem. Rattad tuleb vahetada enne kui need on täielikult ära kulunud



PEEGID

Peegid võimaldavad teha erinevaid trikke ning neid valmistatakse kroomterasest või alumiiniumist. Mitte kõik peegid ei sobi kõikide laudadega, sobivust tuleb eelnevalt kontrollida. Peegi polt peab olema laiem kui laua laius. Vajadusel võib kasutada vahepuksi, et laud ei blokeeriks peegi. Ühes tükis peegid on vastupidavamad kui lahtise poldiga peegid.


Lõpetuseks võib veel lisada, et hooldage oma triki tõukeratast korrapäraselt ning hoolitsege selle eest. Halvasti hooldatud või hooldamata jäetud triki tõukerattal võib garantii kaotada kehtivuse.